Tuesday, October 01, 2013

Egypt: Freedom of information in Egypt falls prey to military crackdown


30 September 2013
Reporters Without Borders

Egypt's new authorities continue to censor the media and arrest journalists following their recent proclamation of a two-month extension to a state of emergency that expands their powers and restricts fundamental freedoms.

“We are very disturbed by a renewed increase in violations of fundamental freedoms, including freedom of information, and by a wave of official statements displaying clear hostility towards media that fail to sing the army's praises,” Reporters Without Borders said.

“It is unacceptable and dangerous for the future of democracy in Egypt that media and journalists that are affiliated or sympathetic to the Muslim Brotherhood are being constantly targeted by the authorities on the grounds of maintaining public order and national security.

“Arbitrary political decisions to close individual media are being systematically endorsed the courts, something that necessarily raises the question of the judicial system's current independence. The separation of powers is the cornerstone of any system that aspires to be democratic.”

Closure of Muslim Brotherhood media

The latest Muslim Brotherhood news media to be closed is the newspaper Al-Huria wa Al-Adala. Police raided its headquarters last night [24 September 2013], seizing equipment and sealing entrances. The raid was in response to a 23 September court decision banning the Muslim Brotherhood and ordering the seizure of its property, a decision of a political nature.

Previously, on 3 September, the administrative court of the State Council ruled that four TV stations – Al-Jazeera Mubasher Misr, Ahrar 25, Al-Quds and Al-Yarmouk – should be closed for “threatening social peace,” “disseminating rumours and false, misleading reports” and inciting hatred and public disorder.

That was also a political decision, one that endorsed previous arbitrary decisions about local and foreign media that supported or were affiliated to the Muslim Brotherhood. On 3 July, the new authorities closed Misr 25, a TV station operated by the Freedom and Justice Party (the Muslim Brotherhood) and three local TV stations that supported the newly-ousted President Morsi – Al-Hafiz, Al-Nas and Rahma. Ahrar 25 was a new Egyptian TV station that was launched in mid-July to replace the newly closed Misr 25.

Two days after the 3 July closures, the Egyptian telecommunications satellite operator Nilesat blocked three pan-Arab channels – Al-Quds and Al-Aqsa (Palestinian TV stations affiliated to Hamas) and Al-Yarmouk (a Muslim Brotherhood TV station based in Jordan).

In a similar development, the ministry of investment, information and communications technology and media declared Al-Jazeera Mubasher Misr (Qatar-based Al-Jazeera's Egyptian offshoot) to be illegal on 28 August and banned it from operating in Egypt.

Following deterioration in relations between Turkey and Egypt, the Egyptian authorities have also targeted several Turkish media.

The police raided the Cairo offices of Turkey's state-owned Turkish Radio and Television Corporation (TRT) on 10 September, seizing production equipment, computers and recordings. As a result, under pressure from the authorities, TRT has decided to temporarily suspend its operations in Egypt.

One of TRT 's journalists, Metin Turan, was previously arrested on 16 August. Various Turkish officials, including Deputy Prime Minister Bülent Arinç and foreign minister Ahmet Davutoğlu, contacted the Egyptian authorities to request his release but the authorities have continued to order two-week extensions to his detention.

The police raided the Cairo bureau of the Ihlas News Agency (IHA), a privately-owned Turkish news agency on 20 August, and arrested its bureau chief, Tahir Osman Hamde, the same day. He was held arbitrarily until 4 September.

Al-Faraeen, an Egyptian TV station that openly supports the army, was closed on14 September for violating journalistic ethics.

Continuing arrests

More than 10 journalists are currently detained in Egypt without being brought to trial. Their detention is renewed every 15 days, the legal limit for administrative detention.

Although most of the detained journalists work or worked for media affiliated or sympathetic to the Muslim Brotherhood (such as Islam Today, Rassd and Al-Jazeera Mubasher Misr), they are all professional journalists who are the victims of the Egyptian government's repressive policies.

Ahmad Abu Deraa, a reporter for the Egyptian daily Al-Masry Al-Youm, was arrested in El-Arish, in North Sinai, on 4 September after writing several articles about the army's operations in Sinai. He is still being held pending trial before a military court. Originally set for 15 September, the trial has been postponed twice, until 18 and now 25 September.

Two journalists with the daily Al-Shorouk, reporter Azza Moghazy and photographer Sabry Khaled, were arrested at their hotel in El-Arish on 22 September by police who thought they were Al-Jazeera journalists. Khaled was hit several times as they were being taken to Sinai provincial security headquarters.

The two journalists were released two hours later after the police realized their mistake and apologised. In an interview for the newspaper Al-Ahram, Khaled said: “Being Al-Jazeera reporters or having [any other] affiliation does not warrant such treatment.” Their arrest was very indicative of the oppressive climate in which journalists currently have to work.